یکی از اساسی‌ترین اقدامات دندانپزشکی ترمیم و زیبایی دندان، بلیچینگ یا سفید کردن دندان است. باگذشت سال‌ها، دندان‌ها از مواد غذایی، نوشیدنی، دارو و عادات شخصی مانند سیگار، لکه‌دار و فرسوده می‌شوند. برای انجام بلیچینگ دندان دو راه وجود دارد: سفید کردن دندان در مطب توسط متخصص زیبایی دندان یا مراقبت دندان‌ها در منزل. در هر دو گزینه سفیدکننده دندان، از عوامل سفیدکننده مبتنی بر پراکسید استفاده می‌شود.

به‌طورکلی، هرچه مدت‌زمان بیشتری محلول محکم‌تری روی دندان‌های خود داشته باشید، سفیدتر می‌شود. بااین‌حال، هرچه درصد پراکسید موجود در محلول سفیدکننده بیشتر باشد، باید مدت‌زمان بر روی دندان‌ها نیز کوتاه شود. نگه‌داشتن ژل به مدت طولانی باعث کمبود آب در دندان و افزایش حساسیت دندان می‌شود.

بلیچینگ دندان در مطب دندانپزشکی

بلیچینگ دندان‌ها توسط دندان‌پزشک شما می‌تواند دندان‌ها را سریع‌تر روشن کند. محلول سفیدکننده معمولاً بسیار قوی‌تر از کیت‌های خانگی است. همچنین، ممکن است از گرما، نور یا ترکیبی از این دو برای تسریع و تشدید روند سفید شدن استفاده شود.

معمولاً چندین بار در مطب 30 تا 60 دقیقه طول می‌کشد. برخی از دندان‌پزشکان از تکنیک‌هایی استفاده می‌کنند که می‌تواند در یک قرار ملاقات 2 ساعته انجام شود (به‌عنوان‌مثال سیستم بزرگنمایی).

گزینه‌های بلیچینگ دندان در خانه

گزینه‌های زیادی برای بلیچینگ دندان در خانه وجود دارد که بیشترین آن‌ها شامل موارد زیر است:

نوارها و ژل‌های سفیدکننده دندان: این محصولات سفیدکننده دندان بر پایه پراکسید که مستقیماً با مسواک یا یک نوار نازک بر روی دندان‌ها زده می‌شوند، لازم است یک یا دو بار در روز به مدت 10 تا 14 روز استفاده شوند. نتایج چهار ماه یا بیشتر طول می‌کشد.

محصولات سفیدکننده دندان مبتنی بر سینی: با استفاده از این گزینه سفید کردن دندان‌ها، یک سینی محافظ دهان با یک ژل یا خمیر سفیدکننده مبتنی بر پروکسید پر می‌شود و برای مدت یک تا چند ساعت در روز و تا چهار هفته روی دندان‌ها قرار می‌گیرد. شما می‌توانید محصولات سفیدکننده دندان مبتنی بر سینی را بدون نسخه پزشک خریداری کنید و یا یک دندان‌پزشک آن را به‌صورت سفارشی نصب کنید.

بیشتر بخوانید: هزینه بلیچینگ دندان

چگونه دندان‌های خود را سفید نگه‌داریم؟

چه از محصولات سفیدکننده دندان در خانه استفاده کنید و چه دندان‌هایتان توسط دندان‌پزشک سفید شده باشد، می‌توانید با مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و شستشوی روزانه به حفظ نتایج کمک کنید.

همچنین، از غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی، چای سیاه و قهوه، نوشیدنی های ورزشی، نوشیدنی‌های گازدار (نوشابه‌های گازدار تیره و روشن)، توت و سایر غذاهای به‌شدت رنگی، سس‌ها (سویا، گوجه‌فرنگی، کاری) و مشروبات الکلی پرهیز کنید.

منبع: https://www.chalava.ir/