طلای هندی برای رنگ زرد، اندازه‌ی بزرگ و براقیت خود مشهور است. این سه ویژگی در تمامی طلاهای هندی وجود دارد. وجود سنگ‌های ریز و رنگی به‌مقدار فراوان به‌صورت کار شده در کنار طلای زرد هندی از ویژگی‌های بارز طلا هندی به شمار می‌آید.

نکته جالب توجه این است که طلا هندی عیار پایین‌تری نسبت به سایر طلاها و طلای ایرانی است. ساخت طلا هندی معمولا با عیار ۱۴ و حتی پایین‌تر انجام می‌شود.

فرق طلا هندی با طلای معمولی

طلای معمولی معمولا ظریف‌تر، ساده‌تر، زیباتر است و دارای اجرت ساخت بالاتری نسبت به طلاهای هندی است. طلاهای هندی اغلب از عیار ۱۸ یا ۲۲ ساخته می‌شوند. چون اغلب مردم این کشور از طلا به عنوان سرمایه مالی استفاده می‌کنند. بنابراین تمامی طلاهای هند ۱۸ عیار و بالاتر از آن هستند.

بیشتر بخوانید :

قیمت طلای هندی

در مورد قیمت طلا هندی باید بگوییم که بسته به مناطق و شهرهای مختلف هند دارای قیمت‌های متفاوتی است. در مناطق فقیرنشین برای خرید طلا هندی نسبت به سایر مناطق کمتر هزینه می‌کنند. دلیل این امر این است که این قشر درآمد کمتری دارند و سعی دارند که طلای هندی ارزان‌تری تهیه کنند. برعکس، در قسمت‌های اعیان نشین، طلا هندی با قیمت بالاتری به افراد فروخته می‌شود.

نوع و سبک زیورآلات هندی نیز در قیمت این نوع طلاها موثر است. نمونه‌های مینا‌کاری دارای قیمتی مناسب‌اری هستند. انواع طلا هندی که سنگ‌های قیمتی در ساخت آن به کار رفته شده باشد، قیمت بیشتری دارند.

اما به طور کلی چون زیورآلات طلا کشور هند عموما از عیار ۱۴ ساخته می‌شوند، قیمت‌های ارزان‌تری نسبت به طلای ایرانی دارند.

روش‌های تشخیص طلاجات هندی اصل

برای تشخیص زیورآلات هندی نیز همانند دیگر انواع طلا باید کد روی آن را چک کنید. اعداد و حروف روی طلا باید خوانا درج شده باشد. کد طلاهای هندی BIS است که مخفف عبارت انگلیسی «اداره‌ی کل استانداردهای هند» است. این کد از ۵ بخش زیر تشکیل شده است:

  • لوگو BIS
  • عیار طلا
  • لوگوی سازمان تایید کیفیت طلاهای هندی
  • کد یا شناسه‌ی طلاساز
  • سال تولید طلا

در کشور هند طلاهایی که کد BIS ندارند با قیمت پائین‌تری خرید و فروش می‌شوند زیرا کیفیت و اصل بودن طلاها مشخص نیست.

منبع : https://www.azadi.gold/